Thowes

EAT YOUR GREENS

Kategori: Dagbok

 
Imorse startade vi lördagen med att få besök av Eddies pappa och farbror som skulle hjälpa oss med några prylar i lägenheten. Bilder kommer senare. Det tog ett par timmar och frukosten låg fortfarande stadigt i magen så jag svalde bara en Ripped Cap för att komma igång innan det var dags att gå ner till gymmet. 

Strålande sol och knappt halvfullt på gymmet - härligt. Vi värmde upp ett par minuter innan vi gick direkt till styrkedelen. Jag är inte helt säker på vad som är bäst att börja med: cardio eller styrka. Har hört fördelar med båda. 

Cardio först:
+ du förstör inte proteinsyntesen som uppstår efter styrketräning
+ du blir uppvärmd
- glykogenen från kolisar osv används tills dessa förråd är tömda och först då använder kroppen sig av kroppsfett - kan ta upptill 30 minuter innan det är slut. Går man sedan över till styrka har man inte "rätt" energi till det. 
- mycket energi går åt
- är du trött kan det vara svårt att få rätt teknik under styrkedelen efteråt
Styrka först:
+ glykogen används till musklerna och ger extraenergi
+ ... för att sedan, när de förråden är tömda, gå över på fettförbränning (då går du över till cardio)
- förstör man proteinsyntesen om man kör cardio efteråt?
 
Många frågetecken.
 
 
Jag körde basövningar idag: bänkpress, marklyft, militärpress, squats, stående rodd. Körde även några set med vadhävningar. När Eddie och jag var klar med diverse övningar körde vi 6 x 20 sek magövningar + max antal benfall. Kände mig stark och relativt nöjd med träningen men som alltid tycker jag att jag borde ha gjort mer. 
 
Bilder på några övningar kommer senare!
 
Till lunchdelen nu: jag testade något nytt, nämligen en nyttigare variant av potatismos. Först kokade jag upp potatis och broccoli tills de blev lite för mjuka. Hällde av vattnet och klickade i rätt mycket kvarg. Använde mig utav en mixer och mixade allt till puré och kryddade sedan med örtsalt, citronpeppar och lite grillkrydda. Det blev mycket godare än jag trodde. 
Till det: kyckling, sparris, tomat och sallad. 
 
Och självklart fem, sex bitar godis och tre färska jordgubbar till efterrätt. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: